Sekolah Berasrama Penuh (SBP) merupakan kumpulan sekolah menengah perdana dikhaskan untuk pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang di dalam UPSR dan PMR. Tujuan asal penubuhan sekolah jenis ini ialah untuk memberi peluang kepada pelajar bumiputera di luar bandar. Ini adalah kerana pada awalnya, sekolah berasrama hanyalah sekolah berasrama Inggeris / ala Inggeris (seperti Kolej Melayu Kuala Kangsar) yang terhad kepada anak-anak Raja dan orang kenamaan sahaja. Namun kini, semua sekolah berasrama penuh adalah sama dan terbuka kepada semua warganegara Malaysia.
Di sekolah berasrama penuh waktu belajar telah diatur oleh pihak sekolah dan setiap pelajar perlu mematuhi jadual tersebut. Inilah satu keunikan kehidupan sekolah berasrama penuh dibandingkan dengan kehidupan pelajar di sekolah harian biasa. Pada setiap tahun, sudah menjadi tradisi setiap sekolah berasrama penuh untuk bertanding di Hari Kecemerlangan Sekolah Berasrama Penuh (HKSBP) bagi merebut Piala Perdana Menteri.
Maktab Rendah Sains MARA atau MRSM merupakan sejenis sekolah berasrama penuh yang dibina oleh Majlis Amanah Rakyat (MARA) hampir di setiap negeri di Malaysia. Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) telah ditubuhkan di bawah Akta Majlis Amanah Rakyat Bil. 20 Tahun 1966 sebagai satu usaha untuk mencapai matlamat MARA dalam bidang latihan dan pendidikan. Mara merupakan badan berkanun mempunyai sistem kewangan yang tersendiri bagi membantu menjayakan pendidikan dan pembangunan usahawan di kalangan Bumiputera.
Aku pernah menuntut di salah sebuah SBP di Malaysia ini : Sekolah Menengah Sains Seri Puteri (SESERI). SESERI adalah salah satu daripada sekolah yang mempunyai pelajar semua perempuan dan hanya ada pelajar tingkatan 4 dan tingkatan 5 sahaja.
Stay kat SBP dan MRSM ni sebenarnya banyak faedahnya. Antaranya :
______________________________________________
Asrama : Jangan risau, hampir di setiap SBP ada televisyen, komputer, Wi-fi, dan pelbagai bahan hiburan. Cuma, penggunaannya terhad sahaja di mana kebiasaannya hanya pada hujung minggu sahaja boleh digunakan. Oleh sebab itu, pelajar tidak akan leka dengan hiburan.
_____________________________________________
Prep : Kebiasaannya, prep berjalan pada waktu petang selepas waktu persekolah dan waktu malam. Prep ialah waktu yang disediakan untuk pelajar khas untuk mengulangkaji pelajaran atau menyiapkan kerja sekolah. Jadi, pelajar akan ada waktu yang khusus untuk belajar.
_____________________________________________
Guru Cemerlang : Kebanyakan guru cemerlang di Malaysia akan ditempatkan di SBP dan MRSM. Maka, pelajar akan merasai cara pembelajaran yang lebih efektif.
______________________________________________
Pelajar cemerlang : Di sekeliling anda adalah pelajar terbaik UPSR (5A) dan PMR (8A). Jadi, andai kata anda tidak memahami sesuatu topik yang diajar dan malu untuk bertanya kepada cikgu, maka rakan-rakan di sekeliling anda bersedia membantu anda.
_____________________________________________
Lasting Friends : Anda luangkan masa 24 jam bersama rakan anda. You also know their behavior. So, you guys would be a true BFF. Believe me. Among all the schools I've been to, I got closest friends in SESERI.
_____________________________________________
Spirit : Kat sekolah lama dulu (sekolah harian) koranglah conquer top 5, kan. Tapi, kat SBP ni, tak tentu lagi tau. Jadi, tentu menjadi kejutan budaya tiba2 dapat nombor puluh-puluh dan mungkin ratus-ratus, maka anda akan berusaha untuk kembali ke takhta seperti dahulu kala. Namun, jika anda take in negatively, anda pasti akan tinggalkan SBP atas dasar tak dapat catch up apa yang cikgu ajar sedangkan anda sebenarnya telah berputus asa atau telah kalah.
____________________________________________
Bond between schools : Ok, yang ni utk entertainment lah. Ada budaya bertukar-tukar surat dalam kalangan SBP bawah pengurusan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) and wujud group SBP di Facebook (FB) di mana anda boleh berkenalan dengan pelajar SBP yang lain. Hal ini anda akan dapat rasai apabila anda adalah pelajar SBP kelak.
___________________________________________
Chances to University : Hanya pelajar MRSM dan SBP diberi peluang untuk membuat Fast Track (kemasukan Dec dan Jan) ke university menggunakan result Trial SPM. Kebiasaanya, kemasukan ke Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Teknologi Petronas (UTP), Taylor's University dan lain-lain. Kemasukan pelajar lain adalah pada Mei atau Jun.
____________________________________________
So, if you are accepted to any MRSM or SBP,don't miss this opportunity. Grab the chances given to you and never walk away when u're SBP-ian or student of MRSM because without you realise, you had actually closed chance of the other students who wants to be in SBP or MRSM.
Tokoh-tokoh Malaysia dari SBP :
Tunku Kurshiah College (TKC, 1947)
- Datin Paduka Seri Rosmah Mansor
Malay College Kuala Kangsar (MCKK, 1905), yang ni banyak sangat, ambil yang paling popular je :
- Dato' Onn Jaafar
- Tun Abdul Razak Dato' Hussein
- Dato' Seri Anwar Ibrahim
- Datuk Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah
Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang pasu (SBPI Kubang pasu, 2004)
- Matluthfi, Ok, yang ni bukan tokoh.
Sekolah Datuk Abdul Razak (SDAR, 1956)
- Y.B. Datuk Seri Shabery Cheek Ahmad
Dan banyak lagi...Cuma dah tak larat nak cari
#Well, usually, SBP provide dorms of 20 pupils while MRSM allocate rooms of 4-8 pupils.
Credits to wikipedia
Berdasarkan pengalaman saya apa yang menyebabkan student di sekolah-sekolah in mampu mencapai keputusan yang cemerlang adalah kerana kondisi pembelajaran yang kondusif. Persaingan antara student sendiri menjadi pecentus semangat untuk mereka berusaha lebih untuk nmencapai kejayaan akdemik.
ReplyDeletePetua Awet Muda Dan Cantik Macam Ayu Raudhah
how could you say matluthfi bukan tokoh. oh sedihnya T-T
ReplyDeletewell, not yet.. i guess
Deleteboleh bawak laptop sendiri tak kat sbp
DeleteCan I know ? Ada momok tak ? :3
ReplyDeleteHahha . Apalah soalan ni kan ?! Thanks 4 sharing kak .
Ada
Deletekalau dpt dua2 mana 1 nk pilih?
ReplyDeleteaskm fitrie, maaf sye reply wlaupon bkn empunya blog ni,sye sje nk share. jwapan soalan awk: mmg xkan dpt due2 twaran. Klau SBP twr awk, MRSM xkan twr awk dh. Klau MRSM simpan nma awk (klau awk pergi interview and buat dgn excellent) SBP x twr dh. Jdi mcm tu lah. Buat mase skarang sye x dpt SBP. Sdg menunggu jwapan MRSM. hope dptlah :) hope awk fhm
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteEmely Ezleen, ade kes contoh nye kawan sy yg dpt due2 tawaran mrsm n sbp dlm satu mase... Sy student SBP SMAP Bentong SUPERB... Skolah kami masih baharu so kami x de rangking result spm lg.. Kami batch pertama SPM di SUPERB (SPM 2014)... actually, mane2 pon same je... Yg penting ade smngt untuk blajar.... Tp as SBP student, sy suggest SBP lah... hehe
Deleteanak sy pn dpt dua2 tau yg mne nk pilih mrsm dia dh start belajar 1buln ari ni dia dpt SBP plk
DeleteGud sharing tq.
ReplyDeletesalam dik.....tye sikit maktab tentera diraja tu adakah ia SBP? Mohon pencerahan
Yup, MTD tuw drpd SBP...
DeleteMana ada sbp... apply pun asing
DeleteDIBA 34... MTD memang apply asing.. tp MTD tu SBP.. MTD akan join skali program2 SBP Se-Malaysia..
Deletehello, sy dpt twaran untuk ke mrsm pc dan sbp tkc... bgi pndapat awk yg mna sy ptut terima
ReplyDeleteTahniah sbb dpt tawaran ke mrsm n sbp dua2. N sorry for the very late reply n i am pretty sure awak dah sambung belajar pon skrg kan.. Okay best of luck eh wherever you are
Deletesbp apa jerr yg ada f4 n f5?
ReplyDeleteSBP yang cuma ada F4 dengan F5 ni sikit saja. Ni adalah total as of the latest(5/2015)
Delete1.KISAS-Sains Agama Sosial/Tulen,Campur
2.Sains Muar-Campur,Sains Teknikal/Tulen
3.Sains Kuala Terengganu-Cmpur, Sains Tulen
4.Sains Tuaku Munawer-Lelaki, Sains Tulen
5.Sains Alam Shah-Lelaki, Sains Tulen
6.Sains Seri Puteri-Perempuan, Sains Tulen
7.Sains Perempuan Seremban-Perempuan,Sains Tulen/Sastera?(check SGS fb page/website)
MRSM yang ada F4 dan F5 sahaja
1.Pengkalan Chepa
2.TGB/Jasin
3.Taiping
Note that MRSM yang form 4 n form 5 ni ada 50% daripada budak mrsm lain+ 50% budak sekolah kementerian. Maksudnya korang bukannya semua dari sekolah kementerian/smk etc. Tak macam SBP yang F4 n F5 ni, semuanya dari sekolah kerajaan/smk, tak ada yang dari SBP lain2 masa lower form,melainkan ada special kes(parents pindah tempat kerja/masalah keluarga etc)
Yang MRSM tu semua offer Sains Tulen. Cuma nanti bolehla nak tambah subjek macam Rekacipta,Pendidikan Seni, Tassawur etc.
DeleteBeza Sains Tulen dengan Sains Teknikal cumalah pada:
Sains Tulen:Fizik,Kimia,Bio
Sains Teknikal:Fizik Kimia, Teknolgi Kejuruteraan,Lukisan Kejuruteraan
Tapi ada juga SBP lain yang offer pakej Sains Tulen tapi tambah (FIZ+KIM+BIO+Lukisan Kejuruteraan). X pastilah SBP yang ada f4 n f5 sahaja ni ada ke x.Tu kena call pejabat sekolah masing. No telefon boleh tengok kat website moe bahagian sbp dan sekolah kluster
Kalau nak masuk MTD dari sbp masa lower form boleh...sekolah form 4 & 5 yang lain tak pasti....
DeleteAntara sbp dan mrsm mana yg ok? Katanya kalau dpt tawaran sbp takkan dpt mrsm. Kalau dpt tawaran mrsm takkan dpt sbp. Jadinya nanti nak apply satu je. Yg mana ok?
ReplyDeleteDua2 pon okay.. Tak de masalah pon.. Since akak ex-SBP, so akak hanya tahu life kat SBP je. Macam akak dulu, akak apply SBP je sbb MRSM ade ujian bagai. SO, akak malas. Awak apply je dua2. Dapat mana2 pon xrugi cause dua2 bagus.
Deletesaye bnyk dengar sbp ni jadual dia hectic ditambah dgn kegiatan koko,so smua ni ada bg effect x dkt pembljrn kite?
Deletesye dpt offer ke saina,kedah
Xde lah. sama ja. its you who will choose to be hectic or not which i mean by joining mcm2 program or just blaja
Deleteassalam..skrang ni sy xtau nk plih utk prgi sbp ke x..i got straight As in pt3 and i applied to SESERI because my brother asked me to do it..before this,sy pernah masuk sbp (smach) tpi sy pndah ke skolah harian biasa sbb homesick(manja!!!)..sy xyakin nk msuk sbp buat kali kedua sbb tkut xdpt nk catch up pembelajaran kt sana plus sy dh blajar kt skolah harian brbulan-bulan..klau sy prgi sbp..xbgi kesan negatif ke ??
ReplyDelete..so please help me !! i dunno whether i have to go to SESERI or not
Actually, your story is just like mine. I was studying in sekolah asrama perempuan semua when I was 13 and pindah ke sekolah biasa sebab homesick. Memula masuk seseri mmg menangis tak berhenti. But, because I pernah msuk asrama n keluar so, I dont want to repeat the same thing. Tmbah lagi, menyusahkan parents. I can't believe myself that I win over myself to stay kat sekolah tu for 2 years. That was a great success for me
Deletei also hv experience like u gais . thisyear i will hving pt3 . i plan to mohon mrsm or sbp if my result okay . but takut jdi mcm f1 . plus boleh tak akak2 share how nak dpt straight a n also how nak dpt asrama ? thankyou
Deletesama la kita. Mangsa-mangsa pt3 2017 ni hahaha apa pun result yg awak bakal dpt nnt..try je apply kat mrsm atau sbp..manatau rezeki awak kan? sape tau..sbb saya pon duduk kat asrama juga..3 tahun dah..Alhamdulillah.. okay je :) srly..byk benefits duduk kat asrama ni..tapi tu je la kita kena kuat dari segi fizikal dan mental hehe gudluck for your pt3, Aliah! Moga memperoleh kejayaan dunia & akhirat. I wish all your dream come true aamiin
Deleteassalam..skrang ni sy xtau nk plih utk prgi sbp ke x..i got straight As in pt3 and i applied to SESERI because my brother asked me to do it..before this,sy pernah masuk sbp (smach) tpi sy pndah ke skolah harian biasa sbb homesick(manja!!!)..sy xyakin nk msuk sbp buat kali kedua sbb tkut xdpt nk catch up pembelajaran kt sana plus sy dh blajar kt skolah harian brbulan-bulan..klau sy prgi sbp..xbgi kesan negatif ke ??
ReplyDelete..so please help me !! i dunno whether i have to go to SESERI or not
Awk dapat ke seseri tu? Saya straight A dan dpat offer seseri. Akan pergi mendftar ke seseri 15/2 ni walaupun tak yakin dpat survive kat sana nanti.
DeleteAs'Salam, anak akak sedang belajar di SMK Jalan 3, Bangi dalam aliran KAA di bawah Yayasan Selangor. Tiba2 dapat pulak rayuan SBP iaitu di SMAP Kajang. So, akak dalam dilema nak masuk SMAP ker tak. Anak akak tak kisah. Apa pendapat semua ?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteNasihat aku kepada sesape yg rasa diorang banyak bergantung pada tuition jangan pegi sbp or mrsm....cikgu kat mrsm ajar korang macam korang dah pandai sangat,bila ko tak dapat tangkap kat kelas ko takde tuition utk bantu korang...aku dulu budak mrsm n aku menyesal masuk mrsm...Pastu ko kena sesuaikan diri dgn timetable rutin di mrsm, waktu belajar die,waktu aktiviti persatuan nya....kalau korang jenis lepas habis waktu sekolah ,korang akan rehat kat rumah pastu sambung studi waktu malam..kat asrama mrsm,diorang buat ko macam robot yg tak tau letih atau penat...habis je kelas pukul 2 petang,ko hanya ade satu jam utk sembahyang zohor,makan tengahari ,mandi pastu sambung studi pukul 3 sampai 5 petang...waktu studi di asrama terlalu rigid/mengongkong n tak fleksibel...Lebih baik studi 3 jam sahaja tapi dapat fokus n faham ape yg ko studi,daripada paksa diri studi 5 jam satu hari dalam keadaan tak cukup rehat n takde fokus n tak paham ape yg ko studi....Kualiti lebih baik dari kuantiti....Tak kire lagi disibukkan dengan aktiviti persatuan badan uniform yg tah pape yg menambahkan gangguan ko nak studi...kalau ko dah berjaya di sekolah asal, lebih baik stay kat ssekolah asal ko,watpe nak pegi sbp or mrsm....sbp n mrsm hanya indah khabar dari rupa,kalau ko rajin kat mane2 pon boleh berjaya....aku takut korang tak dapat adapt dgn cara life di mrsm n sbp hingga menjejaskan pencapaian akedemik...Aku ex budak Mrsm n aku tak nak ada yg ulang kesilapan aku dulu...tapi kalau yg dapat adapt takpela...
ReplyDeleteAwak tak perlu racuni minda orang lain untuk tak masuk SBP atau MRSM. Untuk corakkan masa depan, adalah terpulang pada diri sendiri. n here, I am stating kelebihan kedua-dua sekolah ini. So, of course orang takkan nampak flaws yang awak nampak tu. But, you know what,masalah2 yang awak state tu, serius masalah kecik je sebenarnya.
DeleteRobot? Sebab pergi prep petang malam? I think that was burdening too. Tapi, you know what? I slept waktu prep petang and do my study waktu malam. Pandai2 la arrange masa according to your focus level. Badan beruniform? Hello... Sekolah harian pon ada laaaa...
Rajin kat mana2 pon boleh berjaya? Macam mana nak rajin? Sometimes, kite perlukan dorongan untuk melakukan perkara yang baik. In SBP, budak yang masuk adalah yang straight A PMR, UPSR. So mostly diorang adalah rajin. Korang akan terpengaruh dengan kerajinan orang lain. Bayangkan dalam kelas tu semua belajar. Awak akan terpengaruh untuk belajar jugak.
Saya tahu memang ada segelintir yang end up mcm awak. But lemme tell you. It too few compared to yang excell. Kawan2 sekolah Harian aku yg xmsuk SBP MRSM , yang fly ada dalam 2-3 orang je. Kawan SBP aku berbelas yang study overseas.
But yes, no one's opinions are wrong. You are stating the flaws n I am stating the goods.
This comment has been removed by the author.
DeleteWell aku state bende dari perspektif yg lain, kebanyakkan bebudak mrsm result biase2 je...ade yg excel tapi minoriti je, yg lain yg biase2 tuh adalah majoriti....Jgn Bagi gambaran yg salah yg semua atau majoriti bebudak MRSM fly overseas dapat result gempak....Masalah kecik ko kate???Hello keputusan memilih atau tidak memilih masuk MRSM or SBP akan menentukan masa depan ko n somehow will affect your result spm nanti....Dont take things lightly....aku ex mrsm so aku tau macam mana hidup di mrsm....bebudak sekolah biase kawan2 aku result dioarang ade yg best dalam negeri mengalahkan bebudak sbp n mrsm...kawan2 aku dari sekolah biase ramai yg fly oversea bukan sbp mrsm saje...Tapi ramai jugak yg result bagus tapi tak tau saluran utk ke overseas, SBP n Mrsm student ade advantage dalam bahagian nih kerana MARA akan tolak terus bebudak dia yg cemerlang.....Tapi bebudak sekolah biase yg cemerlang pon boleh pegi oversea jika tau kat mane nak apply... bukak minda jgn sempitkan minda yg kejayaan hanya ade di sbp n mrsm, think wisely....aku engineer sekarang n aku tau susahnya nak bangkit dari kejatuhan aku golongan result biase2 je,biase2 je bermakna GAGAL bagi aku sebab expectation aku tinggi dgn model MRSM SBP yg konon2 hebat sangat....Hello!! waktu prep WAJIB tengahari pukul 2 sampai pukul 5 petang berapa ramai bebudak yg tidur sebab tak cukup rehat even best student skalipon,tidur di kelas bukan di dorm asrama, kalo ko tido kat asrama akan datang warden paksa ko pegi prep , itu bukan robot ko kate???ko pegi tgk kat library berape ramai yg tidor... U must be kidding me....thats plain rubbish time management set by the MRSM n SBP.....
DeleteRajin mesti kena caranya dan bukan rajin dan displin yg membabii buta n tak bertempat that's what make u a robot....Robot dont think they just follow rules n dont know what Flexibility is....ko pernah dengar flexibility??? Mrsm n Sbp memperkenalkan timetable one size fits all (RIGID MODEL), timetable syok sendiri....Kerajinan tak menjamin kejayaan, u r naive if u think the so called kerajinan alone will grant u success, as a matter of facts the majority of MRSM or SBP result biase2 je...Thats Fact...Kerajinan kena ade strategy,bebudak mrsm di akui memang rajin tapi kerana keletihan akibat kerajinan yg tidak bertempat menyebabkan fokus diorang menurun dan tak dapat grasp ape yg diorang belajar dikelas....KAwan aku result spm terbaik negeri mengalahkan result bebudak MRSM n SBP yg dalam negeri yg sama siap masuk surat khabar lagi....
Letmme tell u, one of my friend had the worst result in the whole MRSM, lepas masuk matrikulasi keluar dari rigid model tuh, dia adelah one of best student dgn CGPA 4.0....
Aku hanya offer the other side of story of these MRSM n SBP ...Supaya orang dapat gambaran baik buruknya sbp n mrsm nih, bukan hanya side baik semata2 n thats misleading u potraying MRSM n SBP as flawless ...Bukan nak meracuni tapi cuba membantu orang lain membuat keputusan yg lebih baik...Ade yg sesuai di MRSM ade yg tidak, kalo bebudak yg banyak bergantung dengan tuition dan dah ade guru yg bagus disekolah asal atau mana2 tuition aku nasihatkan stay where u are jgn masuk SBP atau Mrsm....Buat ape masuk MRSM n SBP bile ko sendiri dah ade formula kejayaan ko sendiri.....
This comment has been removed by the author.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAsrama penuh n mrsm bukan jaminan kejayaan...kawan2 aku dulu yg stay sekolah lama ade yg best spm negeri sedangkan member2 yg keluar pegi sbp n mrsm biasa2 jer kebanyakannya....persepsi semua cikgu cemerlang hanya ada di sbp n mrsm adalah dongengan semata2...tak dinafikan ade yg cemerlang tapi ade jugak cikgu yg kategori guru pakar dalam subjek masing2 tapi tak tau n tak pandai macam mane nak curahkan ilmu pade anak2 muridnya....ade cikgu2 yg cemerlang di sekolah harian ,seperti sekolah cluster sekolah berprestasi tinggi,disamping guru2 cina di tuition yg bagus mengajar subjek add math.fizik,kimia,english ect...gambaran sbp n mrsm yg sangat indah n tiada cacat celanya adalah salah n dikhuatiri adik2 atau ibu bapa melakukan kesilapan dalam membuat keputusan....kalau korang tak boleh hidup rutin ikut timetable macam robot n lebih selesa dgn timetable yg fleksible n tak mengongkong SBP n MRSM tak sesuai utk anda...
ReplyDeleteSaya dpt tawaran ke SBP SASER dan sek teknik. Mana lgi baik SBP atau sekolah teknik? Skrng ni sedang belajar SMT KL.mohon pendapat.
ReplyDeleteKalau abg,abg akan pilih SPB.Assabiyah course kuat sangat di SMT (mungkin tak semua SMT)
DeleteEx-SMT Port Dickson
Saya dpt tawaran ke SBP SASER dan sek teknik. Mana lgi baik SBP atau sekolah teknik? Skrng ni sedang belajar SMT KL.mohon pendapat.
ReplyDeletesaya dpt tawaran ke mrsm merbok. skrg saya bersekolah di smk (p) sri aman,pj dan apabila di lihat semula keputusan spm 2015 di sri aman adalah lebih baik berbanding mrsm yang telah saya nyatakan. rasanya perlukah saya berpindah ke mrsm tersebut?
ReplyDeleteSaser tu sklh yg bagus. Anak aunty sklh kt situ skrg ni. Cikgu very supportive, buat kelas tambahan dan cikgunya bagus2. Sekolah yg mmg top dlm msia. Dan mmg cikgu pun usaha lebih untuk maintain dlm top list.
ReplyDeleteNak pilih saser atau smt kl? Terpulang pada diri. Minat bidang yang mana. Mungkin dah lambat reply. Anyway, perbezaan utama di sini adalah saser pure science. Kalau memang interest nak buat engineering dan tak suka biology, better stay kat smt kl.
Okay nih rutin hidup di MRSM.....
ReplyDeleteHari sekolah,
Bangun pagi sembahyang subuh di surau (Wajib di Surau bagi JUNIOR) atau dalam dorm/kiub/bilik (PUAK SENIOR)...
Pukul 7.00-7.30 pagi kena clear blok asrama dalam keadaan bilik yg kemas dan bergerak ke dewan selera utk sarapan pagi dan menghantar baju ke dobi utk di cuci....MRSM aku dulu ade perkhidmatan dobi...
8.00 pagi - Kelas bermula...
10.00-10.40 pagi (lebih kurang) - Rehat
10.40 pagi - 2.00 petang - Sambung kelas
2.00 - 3.00 petang - Rehat 1 Jam (makan tengahari,ambil baju di dobi utk dijemur,semayang Zohor(wajib di surau bagi junior), dan tidur siang kalo sempat)
3.00-5.00 petang - Waktu Studi / Waktu Prep (WAJIB di BLOK AKEDEMIK/Library) Tak Boleh berada di ASRAMA!!!....Akan ada 1 hari dalam seminggu utk perjumpaan persatuan,kelab (kokurikulum)
5.00-5.30 petang (lebih kurang) - Habis Prep ade minum petang, milo,kopi,teh o cicah biskut marie...
5.30-6.15 petang - Riadah/Bersukan
6.15-7.00 petang - Makan Malam
7.00-7.30 petang - Mandi bersiap utk ke surau solat maghrib (Wajib ke surau bagu bebudak junior baru masuk MRSM) Senior boleh memilih solat di bilik....
7.30-8.30 malam - Bersiap2 pegi Prep/Studi di Blok Akedemik tak boleh di asrama (WAJIB)...
8.30-10.30 Malam - Waktu Prep /Studi
10.30 Malam - Supper / Makan ringan skit cam apom balik,murtabak,nugget,french fries dgn milo panas,kopi,teh o... (tertakluk pade perubahan menu) Ade kafeteria berbayar disediakan kalau nak tukar selera...
12.00 Malam - Waktu Tidor /Wajib padamkan lampu,warden akan berkeliaran waktu nih utk memastikan lampu bilik di padamkan...
Hari minggu ade outing keluar ke bandar....bebudak lelaki dan perempuan tak sama hari outing....kebanyakan hari minggu diasrama di isi dgn aktiviti Tidur setelah rutin harian yg memenatkan....
Sistem di MRSM macam universiti, ade semester dan gred menggunakan sistem pointer...Sekian harap membantu..
maaf lmbat reply. sy sekolah harian biasa dan bg sy, jadual tu sama je mcm asrama sy
DeleteDulu kawan2 saye yg dibuang dari MRSM,MCKK kerana result tingkatan 3 tak bagus, cemerlang di sekolah harian mase SPM 9As,10As fly oversea ...Bukti kecemerlangan bukan milik eksklusif sekolah2 tertentu sahaja....
ReplyDeleteMacam mana pembelajaran Kat SBP or mrsm ? Sepupu sy ckp cara belajar dia lain and susah sikit , betol ke ?
ReplyDeleteCara pembelajaran sama sahaja seperti di sekolah biasa. Yang bagus ada kelas prep. Di SBP, majority budak pandai, jadi persekitaran untuk berlumba-lumba memang ada disitu. Kemudahan secara majoriti lebih baik berbanding sekolah biasa. Persekitaran memang sangat kondusif. Hanya berbalik kepada pelajar. Yang rajin studi, bertanya guru, memang akan score. Yang asyik nak 'fly' dari arama, memang tak cemerlang lah.
DeleteYe cara belajar dia memang lain. Klau kat sbp, cikgu2 akan mengajar laju sngat tak de kena salin nota semua mcam kat sekolah harian. Cikgu2 akn expect semua anak murid pandai, boleh catch up sendiri. Klau mcam sbp saya sekarang ni cikgu selalu bagi hw tapi jarang sngat nak minta. Ada certain time je dorang nak. Wktu prep pulak kadang2 je boleh self study. Selalunya cikgu but extra class atau program mentor mentee which is student sendiri ajar kwan2 di mana apa yg diajar juga adalah yg dah ditentukan oleh cikgu. Objektif cikgu memang nak habiskn silibus cepat. Lagi cepat lagi bgus. Lantaklah korang fham ke tak. Sngat susah nak study sendiri untk kejar apa yg tertinggal. Minta kwan2 ajar pun susah sebb tau la mcam mana sibuk dia kan. Nak duduk rehat kejap pun susah. Waktu selepas lights off adalah waktu rehat kami yg sebenar. Tolak waktu stay up sebb nak siapkan hw atau nak study.
ReplyDeletethanks ats info baik n buruk..
ReplyDeletemcm auntie dr form 1-5 semua sek harian je...studi ikut suka...yg penting faham , atur studi sendiru n no tv setiap mlm..hati pun tak stress sbb tak de paksa studi..tp result tak straight A lah..tp masih melayak kan dii masuk u..kat u lepasan stpm mmg enjoy n seronok study tak mcm budak asasi..now dah dpt degree n bkerjaya tetap..alhamdulillah...mmg tak de nak jd robot masa studi dulu..hihi
saya setuju pendapat joe labu ..saya juga bekas pelajar mrsm ...semua dia cerita tu mmg betul..bg mereka yg dah excel kat sek biasa n ada formula kejayaan sendiri sila teruskan ..saya juga dok di mrsm tidak mendapat result yg di harapkan ..spm x cemerlang pon ..tp mujur ada matrikulasi ...apapon pon bergantung pada diri sndiri...
ReplyDeleteSaya pun setuju..murid2 yang bergantung kepada tambahan kelas tuisyen kerana dpt STRAIGHT A's for exam, elok la teruskan di sekolah harian biasa.. Jika murid yg xpernah pergi tuisyen, hanya bergantung pada cikgu sekolah, boleh la mohon sbp/mrsm sbb murid2 ini yg boleh beri tumpuan dalam kelas Dan buat latihan sendiri tanpa disuruh..hanya dipandu oleh seorg guru.. insyaAllah keputusan boleh cemerlang di mrsm/sbp. Ini adalah kerana Saya melihat sendiri anak2 saudara yg masuk sbp.. pt3 keputusan cemerlang ambil di sekolah harian biasa kerana bantuan pusat tuisyen tp spm ambil di sbp Alam shah hanya score 4A saja..frusted.. fikir fikirkan lah
DeleteOh ada prbezaan ya klu student SBP & harian. Sy memang dkat SBP (STAR, Ipoh) dlm 5 tahun, start drpd form 1 mmg takda cikgu buat kelas tambahan, kecuali bengkel PMR & SPM. Hidup byk bergantung dgn kawan-kawan & siapa yg tak pandai bawa diri dlm sekolah mmg result slalu atas pagar atau low. Bagusnya dlm SBP kita dh diajar berdikari & pandai cari jawapan sndiri dibandingkn dgn sekolah harian yg mgkn banyak disuap oleh pihak sekolah atau tuisyen.
DeleteMemang ada pro dan kontra belajar di asrama. Anak sukung belajar di sekolah harian dan sekarang belajar di UiTM. Anak kedua aunty sedang belajar di MRSM Serting dan adalah Presiden BWP. Alhamdulillah dia tahu membahagikan masa dia dan dapat straight As dalam IGCSE 2016.
ReplyDeleteAnak ketiga juga dapat tawaran ke MRSM tapi memilih untuk bersekolah di Sekolah Seni bersama kembarnya. Rutin sekolah sama sahaja sibuknya dengan abangnya di MRSM.
Semuanya terpulang pada keupayaan kita untuk membahagikan masa tanpa mengira belajar di SBP/MRSM atau sekolah harian.
maf nak tanye kalau care dari sekolah menengah biase ke mckk macam mane result pon ok...saye form 2
ReplyDeleteZaman abang dulu, cikgu kelas yg bagikan borang permohonan ke sbp...cikgu kelas bagi kat budak2 yg dapat keputusan percubaan UPSR/PMR yg bagus je...pegi tanya cikgu kelas adik atau pejabat sekolah,dieorang mesti tahu...soal ke mckk tuh, itu bergantung kepada pihak kementerian pendidikan malaysia dekat SBP mane dia nak tempatkan kite...Tak boleh pilih rasenye (tak ingat dan tak sure sgt)....
DeleteNak masuk Koleq slalu pkai org dalam mcm MCOBA, tp klu tk pakai cable kena score tinggi dlm UPSR atau PMR
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSy pun pendapat yg sama dgn pn siti hawiza shamsudin dlm delima nk anak sekolah harian atau sbp...ada sape2 boleh bg cadangan...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteTapi kalau korang tanya aku secara peribadi lah,baik buruk sekolah asrama penuh dan mrsm nih....Banyak keburukan dari kebaikan bagi saye secara peribadi....
ReplyDeleteKalau pelajar tuh dari pedalaman dan jarak sekolahnya jauh dari rumah sampai kena naik bot ,jalan berkilometer 1 jam ke nak ke sekolah...Asrama penuh dan Mrsm pilihan yg tepat dan lebih baik daripada ape yg anda ade sekarang....ataupon anda datang dari keluarga yg susah adik beradik ramai tak mampu nak tanggung kos pelajaran sume adik beradik, asrama penuh dan Mrsm adalah pilihan yg lebih baik bagi anda...
Tapi bagi mereka yg dah dapat result cemerlang straight As ,keluarga mampu menanggung anda , ini saye risau,takut diorang salah langkah dan memilih sesuatu yg lebih buruk daripade ape yg dia ade sekarang...
Kadang2 kite nak elakkan bende2 yg remeh contoh dah tak payah hantar anak ulang alik ke sekolah nak jimat duit petrol dan sebagainya hingga kite kehilangan bende yg PALING PENTING pencapaian budak tuh yg akan jadi penentu masa depan hidup die yg lebih panjang nanti senang cite sampai matilah...
Kene ingat peluang hanya datang sekali dalam seumur hidup ,jangan silap membuat pilihan sebab peluang tak datang banyak kali dalam hidup kite...BE WISE kadang2 tawaran kemasukan ke SBP dan MRSM nih tak semestinya pilihan yg terbaik utk kite,setiap orang tak same dan keperluan kite mungkin berbeza2 antara satu sama lain...
Dari pemerhatian saye MRSM dan SBP nih TAk SESUAI untuk MAJORITI student di MALAYSIA nih...ade yg sesuai tapi MAJORITINYA tak sesuai...
Abg JoeLabu , sempat lg ke istikharah dlu bru confirmkn msuk dlm sbp or mrsm if dtawarkn la
DeleteKalau sempat buat lah, tapi kalau Qahirah nak tau adik sesuai ke tak sesuai dengan sistem MRSM dan SBP nih, adik tengok jadual rutin hidup di MRSM yg abang post kan kat atas ,dalam komen abang sebelum nih....Tengok jadual hidup budak2 MRSM dan SBP yg saye komen sebelum nih,kat atas..
DeleteKalau adik tidak suka dikongkong dan lebih suka mengatur jadual studi adik sendiri, saye nasihatkan jangan masuk MRSM dan SBP...
Hidup kat SBP n MRSM nih, kena banyak berjalan ulang alik dari blok asrama ke blok akedemik pastu ke Dewan Selera (kantin) pastu hari2 dok ulang bende yg same...
Kalau tak suke rutin hidup yg tergesa2 sepanjang hari macam TAUKE BALAK sibuk je manjang ke sana sini jgn masuk mrsm dan sbp....
Saye ex MRSM, adik saye pon dapat tawaran ke MRSM tapi saye larang kerana saye tahu dia tak sesuai dgn sistem di MRSM....camne saya boleh tahu dia tak sesuai di MRSM....Kuncinya ialah di schedule/rutin/timetable di MRSM itu sendiri...Alhamdulliah penilaian saye tepat, dia dah berjaya menjadi seorang doktor perubatan di Hospital Besar kerajaan...Saye plak jurutera ...
ReplyDeleteSetiap orang tak same rentak hidup dan cara belajar die...Kalau dia dah terbiase dengan rentak die sekarang dan terbukti berkesan dan dapat result cemerlang so nasihat saye teruskan dengan care yg sekarang...
Ade orang dapat menyerap ilmu dengan belajar pada waktu petang, ade senang menyerap ilmu di lewat malam....
Adik saye punya style suke studi pukul 1 pagi keatas...Die akan tidur awal dan bangun awal untuk studi,dalam pukul 2 pagi dia mula studi....
Pastu saye tanye die boleh tak ko studi dalam pukul 3-5 petang (macam jadual sbp n mrsm) setiap hari?? Dia cakap tak boleh sebab dia nak rehat dan tak boleh fokus sebab baru je habis sekolah pukul 2 petang tadi....
So dari situ saye tahu dia tak sesuai di MRSM....Pastu saye tanya lagi ,ko sanggup tak hari2 berjalan ulang alik dari blok akedemik ke dewan selera (kantin),blok akedemik,asrama sebab nak kejar timetable ke sana ke sini waktu prep/studi,makan dan selalu dalam keadaan tergesa2 nak follow timetable di MRSM tuh....
Adik saye cakap TAK NAK....Sebab buat ape rugikan tenaga utk perkara2 tak penting dan tak perlu utk rutin harian yg memenatkan dan hidup macam robot dan tertekan...
Lebih baik simpan tenaga utk studi dan boleh FOKUS dalam studi...Adik saye plak jenis cepat letih...Jadi die takut dia tak dapat rehat yg cukup dan tak bole fokus dalam studi...
Satu lagi saye cakap kat die, kalo ko dapat guru yg tidak bagus dan tak pandai mengajar camne??? Bukan semua cikgu di MRSM pandai mengajar terutamanya dalam subjek English dan subjek sains...Ini dari pengalaman saye sendiri sebagai bekas pelajar di MRSM....Contoh tingkatan 4, kelas di tingkatan 4 bermula dari huruf A hingga P.... Ade 16 kelas. setiap kelas mempunyai guru yg berbeza2 dan tak same, ade kelas yg dapat guru yg bagus dan boleh excel ade yg dapat guru yg tak bagus dan lingkup...Saye sangat keceewa kerana pihak MARA waktu tuh seperti tidak teliti dalam memilih guru yg bakal mengajar di sekolahnnya...
Mungkin diorang ingat bebudak nih dah pandai dan ambik sikap take for granted dengan sembarangan mengambil guru di MRSM,terutamanya guru kelas di kelas hujung2 abjad H,I,J,K,L,M,N,O,P....Kalau tak bernasib baik dapat guru yg tak bagus ape pilihan ko??? Tak Banyak atau Tak ade sebenarnya...
Jadi kalo anda membuat keputusan ke MRSM, datang awal sewaktu pendaftaran dan cuba elakan anak2 anda duduk kelas yg hujung2...Daftar awal dapat kelas yg depan....macam nak rebut saf kat masjid lah...
Kalau di sekolah harian , kite boleh seek help dari pusat2 tuisyen utk membantu kite kalo guru di sekolah harian tak dapat memberi kefahaman kepade kite...Kalo di Asrama penuh??? Ini risiko yg Ibu Bapa atau adik2 PERLU pikirkan sebelum membuat keputusan...
Saye tahu ibu bapa dan pelajar teruja nak masuk MRSM dan SBP kerana faktor PRESTIJ dan kebanggaan, tapi anda kena pikir secara mendalam...
Saye bekas pelajar MRSM,saye ade ramai kawan2 dari sekolah MRSM dan SBP....Alam Syah.MCKK ,TKC sume ade...kawan saye yg kena buang dari MRSM dan SBP pon ade, diorang excel di sekolah harian selepas kena buang sebab result PMR tak bagus..
Sekian harap membantu dan tidak terlambat...
Ya Allah...terima kasih joe labu...baru baru ni anak akak tak dapat tawaran ke sbp dan mrsm walaupun keputusan upsrnya betul betul cemerlang...akak sedih sgt...akak give up...tapi akak berterima kasih sgt pada awak joe labu...sebab bagi semangat pada akak untuk anak sulung akak terus belajar di sekolah menengah biasa...terima kasih sgt....
DeleteSama2...Jangan Give Up teruskan berusaha...Saye teringat kate2 guru saye dia kate "Di mana Anda Bermula itu tidak penting ,Tetapi Dimana Anda Berakhir Itu YG LEBIH PENTING"....
DeleteYG Penting result SPM tuh nanti, sekolah mane tak penting sebab besok diorang nak tengok result kite BUKANNYA kite datang dari sekolah mane...
Ade Kawan saye yg kena buang dari MRSM GRIK (PERAK) sebab result PMR/PT3 tak bagus dan dia cemerlang di sekolah harian....Best student negeri dengan result 10As dan melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat selepas tuh...
Alhamdulillah nasihat saye kepade adik saye tuh tepat,dia ikut nasihat saye dan berjaye menjadi seorang doktor perubatan sekarang...
Macam mane saye nak adik saye berjaya dan tidak silap memilih jalan pade waktu tuh,macam tu jugaklah harapan saye kepada mereka yg membaca komen saye nih....
Saye doakan anak akak berjaya dan kalau boleh LEBIH BERJAYA dari saye dan adik saye...
Sekian...
Terima kasih joe labu....kerana mendoakan anak akak dan akak pun dah bagi anak akak baca semua penjelasan yg joe labu bagi kat ruangan komen ni....anak akak pun nampak gembira..positif dan bersemangat ingin belajar....terima kasih ya..
Deletemrsm and sbp leh bawak phone and laptop tak ?
ReplyDeleteBro joelabu,
ReplyDeleteSorry, bukannya mrsm takde exit policy ke which is kalau ko gagal ko takkan dibuang?
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro JoeLabu....
ReplyDeleteAda masa tlg wsap akak... 0129615706. Akak dlm dilema utk buat keputusan. Ank akak form 1 nk quit dr mrsm wpun baru masuk se minggu masuk situ. Ank akak dpt 3rd intake mrsm thn ni. Dia sungguh2 nk stay skolh sblm ni smka. Dia kta tak dpt survive kt mrsm.
Kalau anak akak nak keluar, keluarkanlah dia dari MRSM tu...Dia yang harungi hidup di MRSM jadi die sendiri tahu samada dia sesuai atau tidak...Takpe form 1 tak kritikal macam form 4 yg perlu menghadapi peperiksaan besar seperti SPM...
DeleteKalau anak akak form 4 akak kena cepat keluarkan die dan cepat uruskan pemindahan ke sekolah baru sebab dia ade 2 tahun je nak siapkan diri utk hadapi SPM,mase tak banyak so jangan buang masa yg berharga tuh dengan lambat menguruskan urusan pemindahan anak akak..
Tapi akak dan anak kena kuat dan tegaslah bila Pengetua atau guru di MRSM dok pujuk supaya stay di MRSM....Ini biasalah diorang buat bila ada student yg nak keluar dari MRSM...
Seperti komen2 saye sebelum nih ,ade yang sesuai dengan cara studi dan rentak hidup di MRSM dan ade yg tidak sesuai....Kalau sedar yg diri kite tak sesuai di MRSM ,saye nasihatkan cepat2lah keluar dari MRSM tuh..
Saye paham kadang2 bebudak MRSM yg sebenarnya tidak sesuai dengan MRSM merasakan bukannya mereka tidak sesuai tapi kerana tidak berusaha cukup kuat untuk menyesuaikan diri mereka...Nasihat saye jangan buang masa berharga anda untuk cuba menyesuaikan diri dengan cara studi atau rentak hidup disana...Lebih baik gunakan masa tuh untuk FOKUS dalam studi dan tidak dibebankan dengan perkara2 yg tidak penting yg akhirnya akan memberi kesan buruk kepada pencapaian akedemik anda..
Saye tak tahu ape yg membuatkan anak akak rase dia tak sesuai di MRSM tapi dari pengalaman saya sebagi bekas pelajar MRSM dan dari pemerhatian saya terhadap kawan2 saye yg keluar dari MRSM dan cemerlang di sekolah harian....Saye boleh katakan ikutlah kehendak anak akak tuh...
Ribuan terima kasih ats pndangan yg Joe berikan. Akak amat hargai. Mmg susah utk akak buat kputusan....bkn senang nk dapat peluang bljar di skolh yg berjenama hebat mcm mrsm.
DeleteAnak akak mulanya lps dpt result upsr dpt 6A nk sgt skolh berasrama tp bila x dpt 1st intake dia frust sgt2 n sungguh2 nangis. Dia kta kalu dpt twaran lps ni x nak terima. Rezeki Allah lps tu mcm2 twaran dpt...imtiaz...sbp. Dia x nak terima... last dpt mrsm....suami n akak pujuk2 sruh pegi. Ank ikut juga wpun berhari2 mnangis sblm dftar.
Berbincang dr hati ke hati....ank akak ckap dia sgt2 letih sehingga x dapat fokus dlm kelas. Setiap masa mgantuk dan tertido wpun cg ada dlm klas....masa prep pn tido. Dari segi asrama dia kata xde mslh malah sgt rapat dgn senior f2 dan f3. Kwn skelas pun ok. Bilngan pljar kels ke 4 hnya 9 org shj sbb rmai yg x dtg mendaftar. Sepatutnya 29 org 3rd intake. Mungkin masing2 dh selesa dgn skolh asal.
Fikir punya fikir...bimbang ank mkin tertekan study kt mrsm....smka asal pun x dpt msuk smula kalu dh lmbat sgt bertindak....ibarat pepatah yg dikejar tak dapat yg dikendung berciciran.
Mgkin ada yg kata....terlalu awal msih dlm tempoh percubaan...patut tunggu dulu sebulan dua kat mrsm tu tgok macamana. Tp akak perlu cepat bertindak sbb terikat dgn skolh asal iaitu smka yg juga terikat dgn SOP dgn kpm. Smka skolah kawalan under kpm.
Akhirnya akak pegi buat rayuan kt sektor pend islam jabtn pendidikan negeri...utk masukkan ank semula ke skolah asal. Jenuh merayu....alhamdulillah Allah permudahkan. Pernohonan diluluskan. Rupanya byk kes sebegini pljr x dapat diterima semula ke smka asal terpaksa ke skolh harian.
Semasa hri akhir di mrsm....akak mmg sedih sgt2....air mata mgalir x bhenti. Ha33333 ni kesnya kalau bkn ank yg study situ tp mak ayah yg paksa dan nak sgt.
Apapun akak redha....bkn rezeki ank akak blajar di skolh yg berprestij dan berjenama hebat. Ank akak skrg happy msuk skolh asal. Mana tahu nnti Allah buka kan pintu hati ank utk mohon smula mrsm atau sbpi slps pt3. Kalu ank x nak pun....akak redha n tak akan memaksa. Biar lh dia bljar dlm suasana yg dia suka.
Tq Joe....membaca coretan Joe sedikit sebanyak membuka minda akak.
Betul tu puan....nasib baik ada joe labu...sedikit sebanyak kita dpt byk pengetahuan ttg sbp dan mrsm ni...anak saya pun dapat mrsm baru baru ni walhal saya tak buat rayuan pun masa check tak dapat hari tu...anak pun tak mau pergi dan nak kekal di sekolah biasa ni...alhamdulillah...dlm kelas rancangan khas dpt no 3....dan keseluruhan tingkatan 1 dpt no 4 dari 5 ratus lebih pelajar...
DeleteSama2 Kak..
DeleteDulu saye pon rase bende nih, parents nak saye belajar di MRSM dan rase proud sebab saye pelajar MRSM tapi dalam mase yg same saye rase tidak sesuai di MRSM dan nak ke sekolah harian kerana faktor yg sama seperti anak akak..Last2 saye turutkan juga kehendak orang tua habiskan pengajian di MRSM dan hasilnya memang mengecewakan bagi saye kerana tidak mencapai result yg saye idamkan...saye tak salahkan orang tua saye,dah Takdir saye..saye terima jelah..
Dari situ saye muhasabah diri dan kaji ape kepincangan di MRSM dan dari situ saye nasihatkan adik saye yg juga mendapat tawaran ke mrsm melalui pengalaman saye...Betul lah orang putih cakap "FROM EXPERIENCE COMES WISDOM"....Pengalaman ini satu bende yg orang tak mengalaminya tak boleh ajar kite kecuali kite mengalaminya sendiri atau orang yg mengalaminya sendiri yg berkongsi pengalaman tuh dengan kite...
Kakak saye yg bekas student SBP pon tak nak hantar anak die ke SBP kerana mempunyai pendapat yg same seperti saye...
Takpelah akak jangan sedih sangat hahaha, saye dulu pon dibrainwashed kalau keluar MRSM tuh macam MASA DEPAN tetibe jadi gelap atau macam menerima hukuman Gantung sampai mati...Tetapi hakikatnye ramai je bebudak sekolah harian yg cemerlang dan berjaya belajar sampai luar negeri...Ade juga kawan2 saye yg cemerlang dari sekolah harian dan sepatutnya sambung belajar ke luar negeri tapi diorang tak tahu nak mohon dekat mana dan akhirnya sambung dalam negara je..
Walauapapon,saye ucapkan terima kasih pade akak kerana sudi berkongsi pengalaman akak dan anak dengan saye...Saye pon belajar sesuatu dengan akak....Maaflah kalo komen saye nih terlalu panjang ...Saye dan keluarga saye memang dari latarbelakang yg sangat mementingkan pendidikan....Kami boleh sembang pasal topik pendidikan nih selama berjam2 tanpa henti...dari soal teknik belajar, teknik mengajar kaitan emosi dengan otak...ape jadi pade bahagian otak bile kite belajar dalam keadaan stress dan bagaimana nak memaksimumkan keupayaan otak melalui pemakanan dan emosi dan sebagainya....
Sekian ,Terima Kasih akak saye doakan anak akak berjaya dalam pelajarannya dan dimudahkan segala urusan akak dan anak akak dalam mencapai cita2....
TQ JoeLabu.....
DeleteTerima kasih atas doa2 dan kata2 semangat utk akak dan ank akak. Alhamdulillah emosi akak dh ok. Mgkin ada hikmah Allah yang akak belum nmpak.
Ank akak bercita2 nk jdi doc. Akak kta kt dia....patutnya stay kt mrsm peluang lbih cerah nk ke oversea. Ank balas balik.....senior kat skolh sya skrg ni rmai jer yg dpt straight A dan dpt pegi oversea. Hihihi.....anak oh anak.
Suami akak mgajar kt salah sbuah skolh mnengah area k.trg. Tiap2 thn ada jer pljar dr skolh ternama berjenama hebat sbp ... mrsm...imtiaz... yg tak dpt survive tukar ke skolh suami akak mgajar. Dan mmg mereka cemerlang n perform di skolh baru. Bila ditanya sbb apa tukar skolh...mereka bgitau mak ayah yg paksa bljar situ mereka x nak.
Moga JoeLabu dan keluarga dipermudahkan apa jua urusan dan dlm rahmat Allah sepanjang masa.
Puan ryna sean....
ReplyDeleteSama2 lh kita doakan moga ank2 kita terus berjaya dlm plbgai bidang wpun tidak blajar di skolh yg berjenama hebat spt SBP atau MRSM. Hikmahnya mgkin Allah nk kita pantau ank2 dpn mata....peluk cium ank setiap hari. Hihihi....
Tahniah utk ank ryna sean....kekal fokus n bjaya mdapat tempat yg terbaik dlm ujian 1. Moga ank2 kita terus cemerlang dunia akhirat.
Sama2 puan...saya pun doakan agar ank puan berjaya...semua ni bersebab puan...dulu semasa anak tunggu result upsr..mmg byk berdoa dan minta pada Allah tolong tunjuk kan jalan yg terbaik utk anak...kalau sbo atau mrsm yg terbaik utk ank...moga2 Allah tunjukkan jalan...kalau sbp atau mrsm bkn yg terbaik..minta Allah tunjukkan jalan jugak...sblm dpt result upsr...dah google utk cari info pasal sbp dan mrsm...pastu tak tau kenapa hati ni betul2 tertarik dgn cerita pengalaman joe labu...saya siap bgtau suami saya pasal joe labu...sampai skrg rasa bersyukur sgt terjumpa joe labu dlm blog ni...Alhamdulillah...di sekolah harian ank ni baru2 ni pun ada sorang bdk perempuan dpt 9A+ dan ada jugak dlm 12 org dpt 9A(A&A-) dlm spm...thn 2016 spm pun ada bdk pompuan yg belajar asasi sains di um..nak ambil perubatan...Semoga ank2 kita berjaya dan semoga Joe labu dikurniakan kesihatan yg baik dan dimurahkan rezeki sentiasa...
Deletelg pun biarlah ank kita duduk bersama dgn kita..dpn mata kita dan boleh kita pantau setiap hari...5 tahun di dpn mata kita....sekejap je ni....biarlah kita puas bersama dgn dia...nanti lps spm..dah berjauhan dgn kita sbb nk sambung study...pastu keja...kita dah susah nk jumpa...dan last sekali...diaorg berkahwin..lg lah susah nk berjumpa klu tinggal berjauhan....betul dah ni jalan utk ank kita sekarang....Aamiin...
DeleteAsbab blog ni akak berjumpa rakan alam maya...bro JoeLabu dan ryna sean. Perkongsian yg byk mmbuka minda akak yg sblm ini sgt terpesona dgn skolh berjenama.
DeleteRyna sean....kegembiraan anak adalah kebahagiaan kita. Percaturan Allah adalah yg terbaik utk kita. Betul lh kata ryna...sekejap jer masa 5 thn tu.....hargai detik2 ank mmbesar di depan mata. Ada hikmah Allah x bagi ank kita masuk skolh berasrama penuh.
Kalau ryna n family datang bercuti ke kuala terengganu....contact akak tau... Akak belanja sotong tepung yg paling femes. JoeLabu jugak....contact akak kalau dtg sini.
Salam ukhwah dan salam persahabatan dr akak. 😀😀😀😀😀😀😀😀😀
Hahaha...ok kak...terima kasih...mmg suka pun sotong celup tepung...saya tinggal di klang selangor...mungkin Allah sengaja buat kita terjumpa komen Joe labu kat blog ni...ye lah...siapa yg tak terpersona dan tertarik dgn sbp dan mrsm..tp kita kena dgr juga pendapat2 sesiapa yg pernah melalui perjalanan hidup di sbp dan mrsm ni...baru2 ni saya ada lihat video penyerahan slip spm dia fb salah sebuah sbp yg terkenal...yg berjaya alhamdulillah gembira ...tp yg tak berjaya capai target...kesian sgt...tersipu2 bergambar jgk dgn kwn2 yg berjaya...semoga ank2 tu berjaya di masa akn dtg...
ReplyDeleteSalam,
ReplyDeleteSaya terjumpa blog ini kemarin, saya setuju dengan JoeLabu. Saya juga keluarkan anak anak saya dari MRSM (F1 & F4). Ada juga cadangan dari pihak atasan agar anak anak saya dipindahkan ke Jasin atau Ulul Albab, semuanya saya tolak, termasuk tawaran ke KISAS. Sebab utama saya keluarkan, anak anak saya tidak sesuai dengan rutin harian. Aktiviti harian dah sampai 18-20 jam, tidur cuma 4 atau 5 jam, anak anak dah tak larat, saya pun tak larat. Tiap minggu saya kena ziarah, hotel dah jadi rumah kedua. Anak anak kena bangun pukul 4.30am, pukul 5.30am dorm kena clear, pukul 5.15am start counting. Malam pula, light off sepatutnya jam 11:30pm tapi klu padam lampu nanti rakan dorm atau cubemate marah. Anak anak tak boleh fokus dalam kelas, masa prep pun suasana bising. Sebenarnya sejak awal saya tak galakkan anak anak ke SBP atau MRSM tapi anak anak teringin sangat nak bersekolah berjenama katanya. Nak rasa suasana hidup disekolah berasrama penuh. Kami punya pengalaman lebih 20 tahun di MRSM dan SBP sebagai taukeh Dewan Selera, Dewan Makan, klu nak cerita, macam macam lah. Namun bagi mana mana pelajar yang sanggup atau boleh ikut rutin harian, dipersilakan. Saya masih punya seorang anak lelaki di SBP, dah 3 tahun. Anak lelaki saya nie jenis kurang tidur, suka menghafal Al Quran, so far, dia tak ada apa apa masalah, result pun cantik. Kesimpulannya bukan semua pelajar sesuai tinggal diasrama.
Waalaikumsalam....
DeleteTQ perkongsian saudara Abu Nur. Alhamdulillah saudara dikurniakan ank2 yg cemerlang dlm akademik dan sahsiah.
Sbg ibubapa kita mmg inginkan sekolah yg terbaik utk ank2. Apapun tak semua ank2 kita sesuai dgn suasana hidup dan pmbelajaran di asrama.
Insha allah percaturan Allah yg terbaik. Ada hikmah dan asbab di atas segala kjadian yang berlaku. Perjalanan hidup ank2 masih jauh dan baru bermula. Sama2 kita doakan agar ank2 kita tetap cemerlang gemilang terbilang dunia akhirat walaupun tak blajar di mrsm atau sbp.
Saya terjumpa blog ini sebab anak saya baru sahaja menjadi pelajar MRSM (masuk waktu tkn 4)dan setelah berusaha menyesuaikan diri dia merasakan sangat tertekan dgn rutin harian (hingga kesihatan terganggu, sakit kepala) dan ingin keluar kembali kesekolah asalnya - SMK. Sebagai ibu bapa kami memang tidak bersetuju kerana merasakan dia mempunyai banyak kelebihan dengan menjadi alumni MRSM. Tapi..setelah membaca perkongsian disini dan beberapa blog lain, saya akur bahawa jadual yang rigid itu memang bukan untuk semua orang. Beliau kekal cemerlang dari sekolah rendah hingga PT3 di sekolah biasa. Mengatur masa belajar dan bermain nya sendiri. Itu pun sebenarnya adalah tanda disiplin diri yg kuat. Terimakasih atas perkongsian...
ReplyDeleteSy br jumpa blog ini.. Anak sy akan daftar di mrsm pd 15.1 nnti.. Bc ni mcm2 pluk fikir.. Sy bgtau suami, dia kata siapa kte nk ramalkan apa yg berlaku . Jd sy mengalah.. Lg pluk anak sy amik ulul albab.. Itu mmg impian sy utk jd kan anak sy tahfiz.. Sy berdoa agar Allah bagi kekuatan pd anak sy di sana.. Terima kasih pd saudara dan saudari beri sy baca pengalaman yg saudara saudari telah lalui..
Deletebetolke kalau dpt mrsm x dpt sbp dan sebaliknya
ReplyDeleteYe Betul..
ReplyDeletesdr Joe labu..jumpa blog ini, sbb google masalah yg sama. anak saya juga tak boleh adapt dgn routine asrama. masuk F4. Sekolah asrama perempuan yg sgt premier di N9. Sayang nak keluarsebenarnya, sbb network sekolah tu sgt meluas. belajar pun, guna ipad. sekarang tgh keliru.. oo, tak harapkan jawapan, sekadar berkongsi. TQ atas perkongsian saudara
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAde kajian saintifik belajar secara guna ipad dan cara oldskool (buku) yg mana lebih berkesan dan memberi kesan yg lebih baik kepada otak.. Tak nak jawab sebab munchy mesti dah tahu hasil kajian tersebut...
ReplyDeleteJoe labu
DeleteNk tnya and harap cepat reply anak sy dia Budak Mrsm ulul albab dan dia langsung xdpt sesuaikan diri dia tpi dia bertahan dan skrg dia f4 thun 2020 Dia f5 tpi result sem dia teruk Dia mmg dah work hard... Katanya dia mmg xleh nk fokus if you're in my shoes Patut x tukar anak sy dri mrsm ke smk?? Tq
Kalau ah try hard tak boleh pegi juga makna dia, dia tak sesuai di Mrsm dan satu lagi kemungkinan guru di mrsm tuh tak sesuai dengan dia atau cara penyampaian mereka yg teruk... saya pernah hadapi keadaan nih jadi saya paham.. jawapan saya tukar dengan segera..
DeleteDia xmmpu nk hafal dlm masa yg sama akademik
ReplyDeleteDia ckp mmg kena bljr sendiri pon.. Dia start bljr 7.45pgi blik 4.45 ptg nonstop mcm mana nii sbb dia bru juz 21 n mungkin x sempat habis akademik teruk Patut x pindahkan dia??
saya student mrsm kota putra ulul albab .... kalau saya, saya x akan pindah sbb mrsm adalah satu channel yg sng untuk kita masuk universiti or apply scholarship .
ReplyDeletelet say kalau pindah..... nama kita akan diblacklist kan dan nnti masa nk apply uni or scholarship susah and probaly x boleh ...
Mengarutlah kena blacklist tuh semua saya bekas pelajar MRSM juga there's no such thing as blacklist.. Itu hak masing2 nak terima atau nak pindah keluar... Jangan nak takutkan orang lain dengan benda yg tak betul.. Senang atau susah nak apply scholarship bergantung pada result, kalau results biasa2 saja budak MRSM pon takkan dapat...
Deletesaya tahu betapa beratnya cabaran belajar dan hafaz dalam 1 masa.... tapi sy manage nk tackle program ni setakat ni dan insyaallah seterusnya .
ReplyDeletetips saya ialah
1)betulkan niat.... innama amalu binniat... niat hafaz dan belajar kerana allah or parents or agama islam . allah akan permudah kan
2)confident.... kita boleh cuma kita x nk .... mind set nk capai kejayaan insaallh dapat
3)dont give up.... buka quran,surah ke 3 ali imran,juzuk 4, muka surat 67,ayat ke 139.
allah kata ; JANGAN LAH KAMU MERASA LEMAH DAN JANGAN LAH PULA KAMU BERSEDIH HATI KERANA KAMU PALING TINGGI DARJATNYA SEKIRANYA KAMU BERIMAN
so, anyway letak allah sebagai tempat kita menagih redha nya allah akan beri.... kita boleh...
sbb allah itu hampir mengapa kita meminggir (;
Boleh tya?? Berdasarkan pemgalaman or yg awak tahu.. Susah kea nak apply or dapat scholarship kalau skolah kat skolah biasa??
ReplyDeleteKalau kau dapat result bagus, kau tahu kat mane nak apply macam JPA, Mara dan sebagainya takde masalah dik, kalau kau budak Mrsm pon, atau SBP result sederhana je, sama je kau takkan dapat scholarship... Keluar dari Mrsm dan Sbp orang tak tengok dah ko asal sekolah mana tapi orang tengok result ko...
DeleteSBP Sains dgn Maahad Hamidiah Kajang mana yg lebih baik ?
ReplyDeleteKALAU KITA DA BIASA BELAJA DLM MELAYU DARI DAJA 1 PASTU MASUK T1 MASUK MRSM JB KITA BELAJA SAIN NGAN MT DLM ENGLISH BOLE ACCEPT TK
ReplyDeleteGURU2 BERPENGALAMAN SAHAJA DITEMPATKAN DI MRSM SEBAIK2 GURU ADALAH GURU YANG MENGAJAR ANAK MURIDNYA SEHINGGALAH BERJAYA BUKANNYA AJAR YANG PANDAI JE
ReplyDeleteYe memang diorang ade potensi untuk memimpin negara kearah lebih baik habistu bagaimana murid2 dibelakang mereka juga mempunyai cita2 tinggi adakah mereka terus diabawa arus? Sepatutnya guru dari MRSM di tempatkan di sekolah harian biasa untuk membantu students yang tercicir lagipun mereka sudah reti manage masa diorang/cara pembelajaran diorang ok sekian... comment x akan mampu ubah2 apa pun so biarkan jadi history kat sini :V
DeleteGuru MRSM tak bagus mana pon, percayalah cakap saya, saya bekas student MRSM... malah guru cina saya di tuition yg mengajar English dan guru Melayu Math saya juga di pusat tuition lebih bagus dan mudah paham cara penyampaiannya berbanding guru saya di MRSM tuh, itu penilaian peribadi saya sebagai bekas pelajar MRSM melalui perbandingan melalui pengalaman saya dulu..
DeleteWalaupun saya adalah bekas pelajar SBP.
DeleteTo me, excellent SPM result is not EVERYTHING.
To me, to be able to do your degree abroad (overseas) is also not EVERYTHING.
True, kalau nak dapat spm semua A, tak semestinya ke SBP (saya x nak ckp ttg mrsm, sbb saya bukan mrsm, serta saya tahu sedikit sebanyak beza mrsm dan sbp).
Bayar aje guru tuition..InsyaAllah boleh dapat straight As.
But to me, kalau nak duduk rumah, the best is, selain pandai belajar sendiri, parents sendiri perlu semaikan disiplin, kepentingan menguruskan masa, sikap berdikari yg proper (bukan yg tak proper atau dimanjakan anak remaja ini dgn memberikan semua keinginannya - yg bakal menyebabkan masalah di alam rumahtangga mereka nanti) serta diberikan ilmu agama yang secukupnya.
Ini kerana, yang lebih penting adalah keupayaan anak itu hidup dalam masyarakat dengan baik apabila dewasa nanti.
Rata2 bekas pelajar sbp (bukan 100% la, mustahil la), tak kira pernah straight A atau tidak, berjawatan tinggi atau tidak, at the very least, mereka tak banyak complain tentang hal kerja ataupun hal2 keluarga.
Itulah kesan rutin harian berjadual yg telah mereka lalui selama beberapa tahun di sbp.
Rutin itulah yg mengajar mereka, bahawa sebenarnya dalam satu hari, they can do, achieve and accomplish a lot.
Juga kebanyakkan mereka jarang complain tentang kesusahan diri untuk melaksanakan tugas2 pejabat/hospital/ syarikat/rumahtangga yang mencabar. Tidak kira apapun jawatan yg mereka pegang.
Cuma kadang2 di sbp, ada parents yg suka campurtangan serta tidak hormat dengan peraturan sekolah, yg menyebabkan matlamat tersebut kurang berjaya ditanam dalam diri anak2 mereka.
Tapi, seperti saya katakan tadi, bukan semua.
Bagi anda, berdasarkan sifat anda, saya rasa tindakan anda keluar dari mrsm adalah betul.
Namun untuk menyatakan semua orang pasti menghadapi situasi sama seperti anda adalah agak melampau.
Setiap pengalaman yang dihadapi oleh setiap individu, belum tentu memberi kesan yg sama terhadap individu itu.
Mungkin ada yg kurang menyerlah spm nya, walaupun berada di sbp.. Namun kesan dari itu, ia memberi pengajaran yg sangat besar kepada dirinya lalu dia membetulkan mana yg salah, lalu berjaya menjadi pelajar cemerlang di universiti tempatan lalu menjadi pekerja yang cemerlang, pada masa yg sama pengalamannya multitasking di sbp dan bersabar dgn kerenah seharian kawan2nya disbp dulu, menjadikannya pekerja yg sabar pula dan bijak menguruskan masa dan tugasan2 pejabatnya. Dan juga mempunyai sikap tidak mementingkan diri sendiri.
Ramai bekas pelajar sbp yg saya kenal, tidak mempunyai sikap -" it is all about me", malah lebih kepada sikap, "how can we win this together", akibat kesan dari rutin seharian di sbp serta aktiviti2 koko, sukan, di asrama dsb yg perlu dilaksanakan selama bertahun2 bersama2 kawan2.
Komen awak mengarut bagi saya berdasarkan pengalaman peribadi saya.. Saya boleh ceritakan dan huraikan secara details kenapa mengarut dari segi cara atau corak pengajaran guru di MRSM yg langsung tifak efektif dan membuang masa pelajar dan menjasi beban keoada pelajar saja
DeleteSetiap kelas mempunyai set guru yg berbeza dan setiap guru mempunyai tahap penguasaan subjek yg juga berbeza2.... Ada guru yg mempunyai corak penyampaian yg bagus sehinggakan saya tak oerlu banyak mebgulangkaji atau belajar extra diluar waktu sekolah kerana saya dahh dapat 90% dari aoe yg dia sampaikan dalam kelas, dah oaham dan subjek tu tak jadi beban keoasa saya malah saya enjoy dgn su jek tersebut
DeleteSaya tak tahu macam mana awak cakap SPM tuh tak penting, SPM tuh penting sebab persediaan yg cukup secara fundamental bagi subjek seperti Chemistry, ADD Math yg akan banyak digunakan banyak dalam peringkatpengajian yg lebih tinggi
DeleteKomen AWAK nih EKA berbahaya kerana terlalu umum dan tak details, akan bahayakan orang lain yg membaca dan menjadi kan komen anda sebagai panduan utk membuat keputusan samada utk masuk SBP atau MRSM atau tidak... Komen anda tak cukup halus dan terperinci sehingga orang lain benar2 paham keadaan dan situasi pembelajaran dari segi mutu penyampaian guru dan kualiti guru tuh yg akan banyak berpengaruh terhadap result SPM nanri
ReplyDeleteSaya sangat CLEAR dan jelas kesalahan tuh 100% terletak kepada guru yg tidak kompeten di MRSM berdasarkan pengalaman saya... Langsung takde kena mengena dgn kami sebagai pelajar kerana secara displin budak2 MRSM sangat rajin tapi disia siakan oleh Guruyg tidak kompeten...
ReplyDeleteMengarut sangat komen ko nih EKA displin pengurusan masa bagai sedangkan semua pelajar tertakluk pada jadual atau rutin hidup yg sama so soal displin dan pengurusan masa bago pelajar asrama penuh langsung tak timvul
ReplyDeleteSaya berguru dgn banyak guru jadi saya boleh bezakan mana guru tak kompeten dan mana yg bukan....Untuk isu masa, sebenarnya masa utk belajar di asrama penuh tak banyak sebab kebanyakan masa pelajar asrama penuh banyak diabiskan utk rutin harian atau kehidupan diluar kelas... Masa yg berharga utk belajar tuh banyak disiasiakan guru yg tidak kompeten mengajar dikelas... Infact guru2 melepaskan sepenuhnya tanggungjawab utk memahami konten yg disampaikan kepada pelajar 100% dan guru hanya menyampaikan hafalannya saja didalam kelas sekadar utk melepaskan tanggungjawab dia menghabiskan silibus dia sahaja.. takde penerangan secaea detail utk memahami secara kaedah, konsep tentang sesuatu topik yg diajar didalam kelas.. penerangan hanya bersifat umum dan core topik yg bercorak peperiksaan secara kaedah dan konsep utk memahami topik tersebut tidak dihuraikan secara sistematik, tersusun
ReplyDeleteKenapa Guru tuition saya lebih bagus kerana guru2 tuh ada pengalaman mengajar yg lama dan dia sangat paham dimana pelajar2 akan menghadapi kesukaran utk memahami sesuatu topik dan dia telah bersedia dari segi penerangan, konten dari segi nota yg sifatnya memang khusus utk tackle permasalahan tersebut.. Berserta contoh yg pelbagai dalam membantu pemahaman pelajar tentang topik atau permasalahan tersenut dari segi konsep kaedah, teknik sehingga pelajar dapat paham dgn baik
ReplyDeleteBerbeza dengan Guru di MRSM yg tak berpengalaman mengajar, atau tak patut mengajar kerana tahap kompetensi yg rendah.... dia sendiri pon tak tahu kat mana yg tak kena yg menyebabkan pelajarnya tak pahama dan takde cara atau idea bagaimana menerangkan kepada pelajarnya supaya ketidakpahamana dan keliruan tuh dapat di selesaikan.. Umpama doktor pakar dan doktor biasa.. Guru di MRSM saya dulu saya ibaratkan macam doktor yg baeu tamat pembelajaran atau tahap soktor pelatih saja
ReplyDeleteKomen anda EKA bagi saya terlalu umum dan banyak bersifat andaian semata tanpa pemahaman yg mendalam dan terperinci tentang mutu guru dan mutu penyampaian yg sanagat penting yg akan bagi kesan kepada result SPM diorang nanti... SPM penting jika anda ingin menjasi jurutera, doktor, atau dalam bidang chemical kerana semua tuh asas kepada bidang2 tersbut tanpa persediaan yg mantap atau cukup diperingkat SPM anda akan struggle nanti.. to be honest saya hampir tidak belajar apa2 subjek Kimia di MRSM dulu dan rasa seperti membuang masa selama 2 tahun sebab guru saya hanya pentingkan diri dia saja utk terburu2 menghabiskan silibusnya saja tanpa mempedulikan samada pelajarnya paham atau tidak tentang apa yg dia sampaikan...
ReplyDeleteTeori atau khayalan we gonna win this together and not just about me nih bagi pandangan saya secara peribadi berdasarkan pengalaman saya kerana kesan guru yg tidak kompeten menyebabkan kami hanya risaukan diri sendiri saja kerana masing2 tak dapat nak bantu kawan dari segi pembelajaran kerana masing2 tak paham dengan apa yg disampaikan guru didalam kelas..
ReplyDeleteSaya tak kata semua tapi kebanyakkan atau Majoriti pelajar asrama penuh result biasa2 saja.. Jadi adakah berbaloi dgn pengorbanan masa yg kita serahkan 100% kepada pihak sekolah utk diuruskan secara tidak cekap dan berdeoan dgn guru yg tak mompeten utk sekadar dapatkan result yg biasa2 saja.. adakah itu berbaloi
ReplyDelete